آخرین اطلاعات جمع آوری شده نشان می دهد که ۱۸ درصد از بیمه عمر فروخته شده در جهان را ژاپنی ها خریداری کرده اند.

به گزارش سایت تخصصی صنعت بیمه به نقل از لایو اینشورنس، در آخرین گزارش منتشر شده آمده است که میزان حق بیمه عمر در ژاین سالانه بیش از پنج هزار دلار است. این رقم بیشتر از میانگین جهانی برای این نوع از بیمه است.

در حقیقت اطلاعات و اخبار بیمه ای نشان می دهد که ۱۸ درصد از حق بیمه عمر در جهان به ژاپن اختصاص دارد، این در حالی است که این کشور در حال حاضر دو درصد از جمعیت جهانی را تشکیل می دهد.

براساس قانون بیمه ژاپن که در سال ۱۹۹۶ به تصویب رسید و هدف آن آزادسازی صنعت بیمه بود، بازار بیمه این کشور و چگونگی نظارت بر آن دستخوش تغییرات زیادی شد. در حال حاضر، نظارت بر صنعت بیمه ژاپن را می توان در دو بخش بررسی کرد؛ نظارت دولت بر شرکت های بیمه و حمایت دولت از حقوق بیمه گزاران.

“تورا اوشیرودا” یکی از متخصصان بیمه در این کشور، در آخرین کتاب خود با نام “نیرنگ بیمه عمر” در این باره می نویسد: یکی از دلایلی که ژاپنی ها به سمت خرید بیمه عمر حرکت کرده اند، آن است که شرکت های بیمه توانسته اند عملکرد خوبی داشته باشند و اعتماد مشتریان خود را جلب کند. به همین دلیل نرخ بیمه عمر در ژاپن نیز بیشتر است.

او ادامه می دهد: بسیاری از ژاپنی ها به من می گویند که آنان از پیوستن به چنین برنامه‌هایی لذت می برند و علت خرید بیمه عمر بیشتر تبلیغات تلویزیونی است.

شرکت “حمایت از حقوق بیمه گزاران زندگی ژاپن” در اول دسامبر سال ۱۹۹۸ تاسیس شد تا در صورت ناتوانی شرکت های بیمه از ایفای تعهدات خود، از حقوق بیمه گزاران حمایت کند. تمامی شرکت های بیمه فعال در ژاپن عضو این شرکت هستند. همچنین دولت ژاپن برای حمایت از حقوق بیمه گزاران غیرزندگی در دسامبر سال ۱۹۹۸ نیز شرکت “حمایت از حقوق بیمه گزاران غیرزندگی” را تاسیس کرد.

هدف از تشکیل این شرکت این است که در صورت ورشکسته شدن یک شرکت بیمه، شرکت حمایت از حقوق بیمه گزاران غیرزندگی به شرکت جایگزین کمک مالی ارایه کند تا بتواند تعهدات شرکت ورشکسته را ایفا کند و در صورتی که شرکت جایگزینی وجود نداشت، شرکت حمایت از حقوق بیمه گزاران غیرزندگی خود تعهدات را برعهده می گیرد.

براساس قانون بیمه ژاپن، تمامی شرکت های بیمه غیرزندگی بیمه گران خارجی و بیمه لویدز باید به عضویت این شرکت درآیند.
این در حالی است که در کشور ما بیمه مرکزی نقش حمایت از بیمه گزاران را بر عهده دارد که تا رسیدن به جایگاه واقعی خود فاصله دارد،امید است که با بکارگیری و مدیریت افراد متخصص و کاردان بتوان نقش موثرتری در توسعه فرهنگ بیمه های زندگی ایفا کرد.در حال حاضر اکثریت مردم کشور ما با بیمه های زندگی و نقش تعیین کننده آن بر امنیت و آرامش خانواده آگاه نیستند که این مستلزم ایفای نقش نهادهای مسئول خصوصی و دولتی در معرفی و فرهنک سازی بیمه های عمر میباشد.